Відділ теорії музики Кіровоградського музичного училища розпочав свою роботу 1962 року із прибуттям до міста композитора і педагога Кіма Олександровича Шутенка. Сьогодні цю людину можна з повним правом назвати патріархом музично-теоретичної освіти на Кіровоградщині.
Крім суто професійної підготовки, Кім Олександрович пропонував найбільш обдарованим студентам вправи в створенні власних композицій та імпровізацій. Особливою гордістю вчителя був його вихованець - народний артист України і Росії Ігор Крутий.
Завдяки зусиллям К.О.Шутенка і його молодших колег з тих часів на теоретичному відділі утворилася атмосфера творчості, винахідливості і тієї особливої різноманітної громадської активності, яка відрізняє власне теоретика-музикознавця від музикантів інших спрямувань. Тому що діяльність нашого спеціаліста ніколи не обмежується віддачею уроків. Тому що теоретик - це і лектор, і журналіст, і науковець, і керівник гурту чи ансамблю (інструментального, вокального, театрального), хормейстер і концертмейстер, співак, автор музики і аранжувальник і, взагалі - пропагандист всього цікавого і корисного в мистецтві, причому не тільки в музичному, а і в поетичному, літературному, зображальному, кіно тощо.
Навчальна робота із студентами-теоретиками має важливі специфічні ознаки. У цьому зв’язку необхідно згадати і окремо визначити педагогів, які викладають спеціальні навчальні курси і формують гідний професійний рівень студентів відділу.
Більше 40 років цій праці присвятили себе К.О.Шутенко і О.П.Нагорний (завідуючі відділом в минулі роки). Творчо і винахідливо працюють із теоретиками О.М.Панічева, О.О.Ієвська, Н.В.Терещенко і О.А.Терещенко, М.В.Долгіх, О.Ю. Бойко, Є.С.Ткаченко.
Окремої уваги заслуговують дуже важливі, маючі високу наукову пробу дослідницькі роботи з фольклору (збірки пісень, CD) подружжя Олександра і Наталі Терещенків. Під їх керівництвом фольклорний ансамбль студентів-теоретиків протягом двох десятиліть зачаровує слухачів аутентичним співом, репертуаром для якого стали народні пісні центральних регіонів України. Тому, не випадково численні випускники відділу, продовжуючи своє навчання у вишах, обрали етномузикологію наукою свого майбуття.
Популярність в країні набули збірки п’єс для бандуристів М.В.Долгіх, які збагатили не дуже великий концертно-педагогічний репертуар для цього інструмента. Природно поєднуючи композиторську, викладацьку і наукову роботу, краєзнавець нещодавно презентувала фундаментальну роботу, присвячену видатному музиканту, педагогу, нашому земляку Г. Г. Нейгаузу (монографія “Нейгаузи: варіації на єлисаветградську тему”. К-д. 2013.).
Взагалі дослідництво, наукова робота є невід’ємною і важливою частиною творчого життя багатьох наших викладачів і випускників відділу. Тому, зовсім не випадково, з них утворився міцний загін науковців-мистецтвознавців, які своїми досягненнями помножують славу відділу і національного музикознавства (І.Сикорська, О.Полячок, О.Терещенко, О.Ка-зарінова, М.Долгіх, Д.Полячок, Є.Ткаченко).
Визначними досягненнями культури нашого регіону, держави стали музично-історичні пошуки О.І.Полячка (статті, виступи, архівно-музейна та суспільна діяльність), організація ним міжнародних І - ХІІІ фестивалів ім. К. Шимановського та фестивалів етномузики, невтомна праця в якості голови обласного польського товариства “Полонія”. До цього слід додати безперечні успіхи Олександра Івановича на педагогічній ниві, створення важливих методичних посібників і програм для музичних шкіл.
Ну, а майбутні кандидати наук - вчаться в аспірантурі або готують до захисту свої актуальні дисертації (О.Вовк, А.Герасимова, А.Мазуренко, Д.Долгіх, А.Лозова).
Все ж таки, головне своє призначення викладачі-теоретики нашого відділу вбачають в повсякденній викладацькій роботі; роботі, яка повинна розвинути слухові, голосові, теоретичні здібності студентів, розширити їх музичний світогляд.
Плідну повсякденну педагогічну роботу проводять із студентами-виконавцями Н.А.Герус, О.Є.Багрянцева, Л.К.Чернявська
Перетнувши 50 - річну ювілейну межу заснування відділу, викладацький колектив відділу теорії музики Кіровоградського музичного училища активно, цілеспрямовано і творчо реалізує свою професійну призначеність - педагогічну, наукову, музично-громадську.